Algemene voorwaarden - KW Dakdekking

Algemene voorwaarden

Gezien de hierin opgenomen toezeggingen is onderling overeengekomen dat:

De gebruiker het nieuwe daksysteem op bovenstaand adres en werkgebied van opdrachtgever zal plaatsen. De werkzaamheden van de gebruiker worden vakkundig uitgevoerd en conform de Algemene Voorwaarden zoals vermeld op de volgende pagina’s. De gebruiker zal zorgen voor alle nodige arbeidskrachten, materialen en uitrustingen voor een correcte installatie van de beschreven werkzaamheden. In ruil daarvoor stemt opdrachtgever ermee in het Betalingsbedrag aan de gebruiker te betalen volgens de hieronder vermelde betalingscondities.

De startdatum en einddatum kunnen mogelijk veranderen op basis van onvoorziene omstandigheden (weer, materialen, staat van dak, werkdruk) maar zullen in dat geval duidelijk worden gecommuniceerd met de opdrachtgever. Alle afval of andere obstakels dienen door de opdrachtgever vóór de startdatum uit het werkgebied te worden verwijderd, tenzij anders is overeengekomen met de gebruiker.

Artikel 1. Algemeen

Deze voorwaarden zijn van toepassing op iedere aanbieding, offerte en overeenkomst tussen ‘KW Dakdekking’, hierna te noemen ‘gebruiker’ en iedere natuurlijke- of rechtspersoon, hierna te noemen ‘opdrachtgever’, voor zover door partijen niet uitdrukkelijk en schriftelijk van deze voorwaarden is afgeweken.

Artikel 2. Offertes, aanbiedingen, verhuisliften en afvalcontainers huren

Alle offertes en aanbiedingen van de gebruiker hebben een geldigheidsduur van twee maanden. Gebruiker kan niet aan zijn offertes of aanbiedingen worden gehouden indien opdrachtgever redelijkerwijs kan begrijpen dat er sprake is van een kennelijke vergissing of verschrijving daarvan.

Indien voor het uitvoeren van de op de offerte vermelde klus de huur van een verhuislift of afvalcontainer nodig is, is de opdrachtgever verplicht om via eigen financiering parkeerplaatsen te reserveren conform hetgeen op de offerte staat vermeld. Afhankelijk van de grootte van de afvalcontainer kunnen er 1 of 2 parkeerplaatsen nodig zijn en voor de lift zijn er altijd twee nodig. Deze clausule is vooral van belang voor stadsregio Amsterdam.

Voordat de gebruiker aan de werkzaamheden begint, moet de opdrachtgever officiële documentatie voorleggen waaruit blijkt dat de benodigde parkeerplaatsen zijn gereserveerd.

De enige uitzondering hierop is als de opdrachtgever zijn eigen auto(s) op de vereiste parkeerplaatsen kan plaatsen, wat vóór het begin van de werkzaamheden moet worden verzekerd. Indien niet aan deze eisen wordt voldaan, voert de gebruiker de werkzaamheden niet uit totdat dit is opgelost.

Artikel 3. Contractsduur, leveringstermijnen, uitvoering en wijziging overeenkomst

De overeenkomst tussen gebruiker en opdrachtgever wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij partijen uitdrukkelijk en schriftelijk anders overeenkomen.

De voor de voltooiing van werkzaamheden genoemde termijnen gelden nimmer als fatale termijnen. Gebruiker dient ten alle tijden alsnog een redelijke termijn aangeboden te krijgen om alsnog uitvoering te geven aan de overeenkomst.

Indien tijdens de uitvoering van de overeenkomst blijkt dat het voor een behoorlijke uitvoering daarvan noodzakelijk is om deze te wijzigen of aan te vullen, dan zullen partijen tijdig en in onderling overleg tot aanpassing van de overeenkomst overgaan. Het overeengekomen bedrag kan daardoor aangepast worden.

Artikel 4. Opschorting, ontbinding en tussentijdse opzegging van de overeenkomst

Gebruiker is bevoegd de nakoming van de verplichtingen op te schorten of de overeenkomst terstond te ontbinden, indien:

  • Opdrachtgever de verplichtingen uit de overeenkomst niet, niet volledig of niet tijdig nakomt;
  • Indien zich omstandigheden voordoen welke van dien aard zijn dat van gebruiker niet langer kan worden gevergd dat hij de overeenkomst tegen de oorspronkelijk overeengekomen condities zal nakomen;

Indien de ontbinding aan de opdrachtgever is toe te rekenen, is gebruiker gerechtigd tot vergoeding van de schade, daaronder begrepen vergoeding van de reeds gemaakte (indirecte) kosten.

Bij annulering nadat het contract is afgesloten, is de opdrachtgever verplicht 25% van het betalingsbedrag te betalen als compensatie voor de gebruiker.

Indien de overeenkomst wordt ontbonden, zijn de vorderingen van gebruiker op opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar. In geval van liquidatie, van (aanvraag van) surseance van betaling of faillissement, van schuldsanering of een andere omstandigheid waardoor opdrachtgever niet langer vrijelijk over zijn vermogen kan beschikken, staat het gebruiker vrij om de overeenkomst terstond op te zeggen of te annuleren, zonder verplichting tot betaling van enige vergoeding. De vorderingen van gebruiker op opdrachtgever zijn in dat geval per direct opeisbaar.

Indien opdrachtgever een geplaatste order (gedeeltelijk) annuleert, dan is opdrachtgever gehouden de in verband met de order in alle redelijkheid gemaakte kosten aan gebruiker te vergoeden.

Artikel 5. Overmacht

Gebruiker is niet gehouden tot het nakomen van enige verplichting jegens opdrachtgever indien hij daartoe gehinderd wordt als gevolg van een omstandigheid die niet te wijten is aan zijn schuld, en niet krachtens de wet, een rechtshandeling of in het verkeer geldende opvattingen voor zijn rekening komt.

Artikel 6. Betaling, voorbetaling en incassokosten

Betaling dient direct na de werkzaamheden plaats te vinden met een termijn van maximaal 7 dagen via een overschrijving, tenzij schriftelijk anders is overeengekomen. Bij contante betaling dient de opdrachtgever direct na voltooiing van de opdracht te betalen. Opdrachtgever ontvangt een betalingsbewijs van de betaling.

Bij klussen vanaf €10.000,00 is de opdrachtgever verplicht 25% van de hoofdsom vooraf te betalen als vergoeding voor de materiaalkosten. Deze betaling moet minimaal een week voor de startdatum van de klus zijn voldaan.

Indien de opdrachtgever in gebreke blijft met tijdige betaling, dan is de opdrachtgever van rechtswege in verzuim getreden en de wettelijke (handels)rente verschuldigd, met een minimum van 1% per maand.

Gebruiker is gerechtigd de gedane betalingen in de eerste plaats in mindering te brengen op de gemaakte kosten, vervolgens op de verschuldigde rente en het restant op de hoofdsom.

Bezwaren tegen de hoogte van een factuur schorten de betalingsverplichting niet op. Nadat opdrachtgever in verzuim is van de nakoming van zijn (betalings)verplichtingen, komen alle redelijke kosten ter verkrijging van voldoening buiten rechte voor rekening van opdrachtgever. Opdrachtgever is buitengerechtelijke kosten verschuldigd gelijk aan 15% van de hoofdsom met een minimum van €150,00.

Artikel 7. Eigendomsvoorbehoud

Alle door gebruiker in het kader van de overeenkomst geleverde zaken blijven eigendom van gebruiker totdat de opdrachtgever alle verplichtingen voortvloeiende uit de overeenkomst(en) deugdelijk is nagekomen.

De opdrachtgever is niet bevoegd om de onder het eigendomsvoorbehoud vallende zaken te verpanden of op welke wijze dan ook te bezwaren.

Indien derden beslag leggen op de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken dan wel rechten, dan is de opdrachtgever verplicht gebruiker daarvan in kennis te stellen.

Opdrachtgever is verplicht de geleverde zaken te verzekeren en verzekerd te houden tegen brand-, ontploffings- en waterschade alsmede tegen diefstal.

Opdrachtgever is gehouden op eerste verzoek daartoe van gebruiker kenbaar te maken waar de onder eigendomsvoorbehoud geleverde zaken zich bevinden.

Artikel 8. Garanties en reclames

Gebruiker hanteert een algemene garantietermijn van maximaal 12 jaren op reparatie- en renovatiewerkzaamheden.

Gebruiker hanteert, in afwijking van het vorige artikel, voor zowel reinigingswerkzaamheden als noodreparaties een garantietermijn van maximaal 5 jaar. Garantietermijnen kunnen veranderen op basis van de specifieke werkzaamheden. Problemen die vallen onder de garantie zullen door de gebruiker worden aangepakt bij de eerstvolgende gelegenheid.

Iedere vorm van garantie komt te vervallen indien een gebrek is ontstaan als gevolg van of voortvloeit uit onoordeelkundig of oneigenlijk gebruik daarvan of gebruik na onjuiste opslag of onderhoud daaraan door opdrachtgever en/of derden. De garantie vervalt als het dak op enkele manieren is aangetast of bewerkt zonder de supervisie van een van onze specialisten. De garantie vervalt als spullen op het dak worden gelegd of op het dak wordt gelopen zonder de aanwezigheid van een dakterras goedgekeurd door de gebruiker.

De garantie geldt niet voor constructies die vallen buiten de voltooide werkzaamheden en de invloed die deze kunnen hebben op het voltooide werk.

De opdrachtgever is gehouden het geleverde te (doen) onderzoeken zodra de zaken zijn geleverd en/of de werkzaamheden zijn uitgevoerd. Eventuele gebreken dienen binnen acht dagen na ontdekking schriftelijk aangetekend aan gebruiker te worden gemeld. De opdrachtgever dient de gebruiker in de gelegenheid te stellen een klacht te (doen) onderzoeken.

Agressie en/of bedreigingen van de opdrachtgever naar de gebruiker wordt niet getolereerd en kan in extreme gevallen een garantie opschorsen.

Tijdige reclame schort de betalingsverplichting niet op.

Artikel 9. Aansprakelijkheid

Indien gebruiker aansprakelijk mocht zijn, dan is deze aansprakelijkheid beperkt tot hetgeen in deze bepaling is geregeld.

Gebruiker is niet aansprakelijk voor schade, van welke aard ook, ontstaan doordat gebruiker is uitgegaan van door of namens opdrachtgever verstrekte onjuiste en/of onvolledige gegevens.

Gebruiker is uitsluitend aansprakelijk voor directe schade, behoudens de gevallen waar van de zijde van opdrachtgever sprake is van opzet, grove schuld of roekeloos gedrag.

Onder directe schade wordt uitsluitend verstaan:

  • De redelijke kosten ter vaststelling van de oorzaak en de omvang van de schade, voor zover de vaststelling betrekking heeft op schade in de zin van deze voorwaarden;
  • De eventuele redelijke kosten gemaakt om de gebrekkige prestatie van gebruiker aan de overeenkomst te laten beantwoorden, voor zover deze aan gebruiker toegerekend kunnen worden;
  • Redelijke kosten, gemaakt ter voorkoming of beperking van schade, voor zover de opdrachtgever aantoont dat deze kosten hebben geleid tot beperking van directe schade als bedoeld in deze algemene voorwaarden.

Gebruiker is nimmer aansprakelijk voor indirecte schade, daaronder begrepen gevolgschade, gederfde winst, gemiste besparingen en schade door bedrijfs- of andersoortige stagnatie.

Indien gebruiker aansprakelijk mocht zijn voor enigerlei schade, dan is de aansprakelijkheid van gebruiker beperkt tot maximaal driemaal de factuurwaarde van de order, althans tot dat gedeelte van de order waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.

De aansprakelijkheid van gebruiker is in ieder geval steeds beperkt tot het bedrag der uitkering van zijn verzekeraar in voorkomend geval.

De in dit artikel opgenomen beperkingen van de aansprakelijkheid gelden niet indien de schade te wijten is aan opzet of grove schuld van gebruiker of zijn ondergeschikten.

Artikel 10. Toepasselijk recht en geschillen

Op alle rechtsbetrekkingen waarbij gebruiker partij is, is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

De rechtbank te Amsterdam is bevoegd kennis te nemen van geschillen tussen opdrachtgever en gebruiker.

Partijen zullen pas een beroep op de rechter doen nadat zij zich tot het uiterste hebben ingespannen het geschil in onderling overleg op te lossen.